Jag vet saker inte du vet
Ny teknik kommer ständigt och det utvecklas även. Vad kommer att ske nu iår och även framöver? Vi kikar lite på det!
År 2023 kommer artificiell intelligens att bli verklig i organisationer. No-code AI, med sina enkla dra-och-släpp-gränssnitt, kommer att göra det möjligt för alla företag att utnyttja sin kraft för att skapa mer intelligenta produkter och tjänster.
Vi ser redan denna trend på detaljhandelsmarknaden. Stitch Fix använder AI-aktiverade algoritmer för att rekommendera kläder till sina kunder som matchar deras storlekar och smak.
Kontaktlös, autonom shopping och leverans kommer också att vara en enorm trend för 2023. AI kommer att göra det lättare för konsumenter att betala för och ta emot varor och tjänster.
AI kommer också att utöka nästan alla jobb i varje affärsprocess inom olika branscher. Fler återförsäljare kommer att använda AI för att hantera och automatisera de komplexa lagerhanteringsprocesser som sker bakom kulisserna, så bekvämlighetstrender som buy-online-pickup-at-curbside (BOPAC), buy-online-pickup-in-store (BOPIS), och köp-online-retur-i-butik (BORIS), kommer att bli standard.
AI kommer också att vara motorn bakom de nyaste autonoma leveransinitiativen som återförsäljare testar och rullar ut, och fler och fler detaljhandelsarbetare kommer att behöva vänja sig vid att arbeta vid sidan av maskiner för att utföra sina jobb.
Experter förutspår att metaversen kommer att lägga till 5 biljoner dollar till den globala ekonomin år 2030, och 2023 kommer att vara året som definierar riktningen för metaversen för det kommande decenniet.
Tekniken för förstärkt verklighet (AR) och virtuell verklighet (VR) kommer att fortsätta att utvecklas. Ett område att titta på är arbetsmiljön i metaversen – 2023 förutspår jag att vi kommer att ha mer uppslukande mötesmiljöer där vi kan prata, brainstorma och skapa tillsammans.
Faktum är att Microsoft och Nvidia redan utvecklar metaverse-plattformar för att samarbeta i digitala projekt.
Vi kommer också att se mer avancerad avatarteknik under det nya året. En avatar – närvaron vi projicerar när vi interagerar med andra användare i metaversen – kan se ut precis som vi gör i den verkliga världen, och motion capture kommer till och med att göra det möjligt för våra avatarer att anamma vårt unika kroppsspråk och gester.
Vi kan också se ytterligare utveckling av AI-aktiverade autonoma avatarer som kan fungera som våra representanter i metaversen, även om vi inte är inloggade i den digitala världen.
Företag använder redan metaversteknik som AR och VR för att genomföra utbildning och onboarding, och denna trend kommer att accelerera under 2023. Konsultjätten Accenture har redan skapat en metaversmiljö som kallas Nth Floor. Denna virtuella värld har kopior av verkliga Accenture-kontor, så nyanställda och nuvarande anställda kan utföra HR-relaterade uppgifter utan att behöva vara närvarande på ett fysiskt kontor.